lördag 5 februari 2011

Larklight - nu är vi fast

Jo men visst fastnade vi. Barnen har lite svårt att komma ihåg alla figurer p.g.a. deras konstiga (=osvenska) namn. Så är det ofta när vi läser böcker översatta från engelska. Jag som högläsare måste fundera på hur jag ska uttala namnen och sedan komma ihåg hur jag sa, annars är förvirringen total. Jag tror barnens upplevelse av namn är ungefär som när jag någon enstaka gång läst ryska klassiker av typen Idioten. Då behövs en namnlista för att jag ska hålla ordning på kallesnamn, tilltalsnamn, vedertagna (på ryska) förkortningar av typen Alexander=Sasha.

Boken utspelar sig i rymden men under 1800-talet. Kolonisationen pågår, precis som den gjorde på riktigt, men i rymden istället för på exotiska kontinenter på jorden. En kritik av känslan av överlägsenhet gentemot det man inte förstår (vilda, ociviliserade folk på Mars exemeplevis) finns med och ger anledning till intressanta diskussioner med barnen, liksom äktenskap mellan olika "raser". Bra skrivet och utan pekpinnar.