tisdag 15 februari 2011

Ny bok - Drakryttaren av Cornelia Funke

Cornelia Funke är en gammal favorit. Böckerna om Spökjägarna lockade till många skratt och var spännande men, när vi läste dem för ett par år sedan, lite otäcka för barnen. En konstig kombination, kom jag ihåg att jag tänkte, av ett tokroligt spöke och blodiga beskrivningar. Hur som helst slukade vi alla de böcker som fanns om Spökjägarna och nu har vi precis börjat på boken Drakryttaren av Funke.

Man känner igen stilen lite grann. Fantasy och så en tokrolig karaktär som i denna bok heter Svavelfäll. Sex kapitel är avklarade i denna ganska långa bok och det är en lovande inledning med en drake på jakt efter ett förlovat land. Intressant nog utspelar sig boken i nutid. Som vuxen gillar jag att Funke tar ut svängarna med ganska utförliga och ibland poetiska beskrivningar av landskap och känslor. Barnen verkar inte heller ha något emot det och det är rejält mindre tröttsamt att läsa högt än Lassemaja-böckernas styltiga, korthuggna språk. Lassemaja-serien är ju möjligen mer avsedd för att barnen ska läsa själva (vilket de har fått göra också för jag pallar inte läsa dem, detta faller under regel nummer ett: somnar eller tröttnar den vuxne = jag, så åker boken ut).