söndag 13 mars 2011

Drakryttaren utläst - dålig mamma tvingar sina barn att vara vakna till 22.15

Men vi var tvungna att läsa ut boken, det är mitt försvar. Fast det blev lite sent.

Slutet var genomlyckligt. Jag hade nog väntat mig en obehaglig överraskning med något oväntat dödsfall men icke. Barnen jublade och gav boken betyg 5 av 5. Samma betyg har de flesta andra böcker vi läst fått... Jag får nog jobba lite på deras mer kritiska ådra eller så är jag helt enkelt fantastiskt skicklig på att välja högläsningsböcker. Jag hoppas på det sistnämnda.

Jag ger också boken bra betyg. Vad gäller högläsningsvänligheten får den absolut högsta betyg. Det är synd att tjejer alltid är så frånvarande. Det gäller många böcker vi läst de senaste åren med "Den mörka materian"-triologin som ett lysande undantag där huvudpersonen är en tjej (en ära hon visserligen får dela lite i del 2 och 3). Annars är det grabbar och åter grabbar med tjejer i biroller. Nu har jag lovat att vi ska läsa fortsättningen på Larklight - Starcross - och där är huvudpersonen=berättarjaget åter en pojk.