fredag 23 september 2011

Vi segar oss igenom det levande slottet...

Nej, den faller mig inte riktigt i smaken (som vi tvingar våra barn att säga när de inte gillar maten). Igår kväll undrade dottern om jag verkligen gillade boken och jag svarade ärligt att nej, detta var inte en av de bättre böckerna vi läst tillsammans. Hon höll med -Det händer inget i boken, konstigt att omslaget ser så spännande ut.

Omslaget är verkligen fantasieggande, mörkt och mystiskt men berättelsen står i stark kontrast till detta intryck. Käck ton, lite torftiga beskrivningar av miljöerna trots att grundberättelsen har alla möjligheter att vara spännande. Den är dessutom svår att läsa högt, jag tror aldrig att jag stakat mig så mycket som i denna bok, inget flyt i språket. Usch så seg. Den är snart slut dock och om inte något mirakulöst spännande inträffar läser vi ingen mer bok i denna serie.